2012. július 6., péntek

Az imádott sárgabarack

A meggy mellett a sárgabarack a kedvenc gyümölcsöm, még szerencse, hogy épp az egyik leterem és már érik is a másik.

Szóval alig vártam az első terméseket ebből a sárgahúsú finomságból, bár én azt szeretem, amikor még nem olyan túléret, inkább egy kicsit még fanyarkás az egyik része, a másik meg már édeskés.
Szóval ilyenek:



Pár éve tönkrement a bőtermő kajszifánk, az újon pedig még csak annyi terem, amit simán elcsemegézünk.
Így más úton kell beszerezni, ha el akarunk tenni belőle, sajna...

De itt a szezonja, úgyhogy indul a lekvárfőzés!!!

Mi általában kétféleképpen szoktuk eltenni, az egyik a hagyományos, sütibe való lekvár, a másik inkább csak úgy nasinak való darabos dzsem.

A hagyományos receptje:
1 kg megtisztított barackhoz 40 dkg cukrot, 1 tk vaníliaaromát, vagy 1 vaniliarúd darabot teszek.
Az elkészítése:
A megmosott barackokat forrásba lévő vízbe dobom, kb. 1 percig bennehagyom, majd kiveszem és a héjától megszabadítom, a magját kiszedem ( amit féreteszek, jó lesz nasinak a belseje. Majdnem olyan, mint a mandula, bár sokan tartanak tőle, mivel ciánt tartalmaz, de már többször olvastam róla, hogy rákmegelőző hatóanyag van benne...).
Szóval a megtisztított barackot ledarálom, kimérem, és a fentiek alapján hozzáadom a többi hozzávalót is.
Felteszem főni, gyakran megkeverem és forrásig hevítem, majd beleteszem a tartósítószert (1 mk nátrium-benzoátot). Steril üvegekbe töltöm.
Szoktam egypár üvegbe szárított levendulát is tenni, igazán finom lesz tőle, csak nálunk nem mindenki szereti így, de annak ott van a sima lekvár.
Valamint 2-3 üvegecskének a tetejére öntök egy kis barackpálinkát, de nem túl sokat, csak épphogy elfedje, hmmm pináns kis cucc!!!

Így sikerül 3 fajta változatot csinálnom, amiket száraz duszba teszek.

A másik módszerem:
1 kg megtisztított barackhoz 20 dkg cukrot és 1 mk citromsavat (  vagy 1/2 citrom levét) teszek, az előzőhőz hasonlóan előkészítem, csak nem darálom le, hanem csak a kezemmel kicsit áttöröm, hogy darabos maradjon. Ezt szintén felteszem főni, majd gyakran kevergetve felforralom, ehhez nem szoktam tartósítószert tenni, hanem üvegekbe töltöm és 1 percre fejre állítom őket, majd ezt is dusztolom.

Ezeket megbontás után hűtőbe kell tárolni, azonban nálunk nincs ideje megromlani, olyan gyorsan elfogynak.





Aki éppen befőz, annak sok kitartást ebben a forróságban!
Szerintem még így is megéri fáradozni vele, mivel a boltiaknak igazán nincs is barack ízűk, inkább mindenfajta lekvárnak én egyenízét érzek. Ezért nem is használok semmi zselésítő ill. befőző szert sem.

Kellemes hétvégét, jó pihenést mindenkinek!!!


3 megjegyzés:

  1. Köszönöm szépen!
    Nálunk ez vált be, már évek óta így tesszük el a barackot.

    Néztem a blogodat, rendkívül ügyes vagy, észveszelytően szépek a tortáid.
    Gratula!!

    VálaszTörlés
  2. Felénk egyszerűen nincs normális sárgabarack, nem tudok venni sehol!:(

    VálaszTörlés